Om studiet
Bachelor i vernepleie fører fram til en bred helse- og sosialfaglig kompetanse. Studieprogrammets innhold og oppbygging har utgangspunkt i følgende fem kompetanseområder:
- Profesjon, etikk og samarbeid
- Miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- Helsefremming og helsehjelp
- Inkludering, deltakelse og rettigheter
- Kritisk tenkning, kunnskapsbasert praksis og innovasjon.
Studiet er et deltidsstudium som går over 4 år, hvor det er praksis det andre, tredje og fjerde året.
En vernepleier er både helse- og sosialarbeider. Vernepleie retter seg mot personer med utviklingshemning og andre med kognitive funksjonsnedsettelser.
En vernepleier er autorisert helsepersonell med legemiddelhåndteringskompetanse. De driver miljøarbeid, habilitering- og rehabilitering.
Vernepleiere har kompetanse innen helsefag, sosialfag, juss, pedagogikk og psykologi. De kan legge til rette for å bistå personer med ulike fysiske-, sosiale- og kognitive utfordringer.
Vernepleierutdanningen ved VID vektlegger at vernepleierfaglig arbeid skal bygge på likeverd og respekt for enkeltmenneskers integritet. Utdanningen ønsker å fremme faglig engasjement, evne til etisk refleksjon og kritisk tenkning, gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter i utøvelsen av vernepleie.
Mange vernepleiere arbeider med mennesker som i liten grad er i posisjon til å hevde sine rettigheter. Det gir vernepleiere et særlig ansvar for å være talsperson for å ivareta rettigheter og verdig omsorg. Ambisjonen er derfor å utdanne engasjerte og reflekterte vernepleiere som våger å si ifra når de opplever at menneskeverdet blir krenket.
Studiet er lagt opp med varierte læringsformer, slik som forelesninger, ferdighetstrening, gruppearbeid og praksis.
Bachelorutdanningen i vernepleie legger grunnlag for videre studier på masternivå og en rekke videreutdanninger. I tillegg åpner det for videre studier, eksempelvis på Phd-nivå.